Якщо ви помітили помилку в тексті, будь ласка виділить її мишею і натисніть CTRL+ENTER Також ми будемо дуже вдячні Вам за підтримку нашого проекту і його додавання в будь-яку популярну соціальну мережу, представлену нижче
Код для вставки нашого посилання на сайт або блог можна узяти ТУТ
Пошук від


Закарпатська область

підтвердився ленінський висновок про те, що «чим сильні­ший натиск робітників, тим більше поліпшень життя вони добиваються».
Революційні події, що відбувалися на Закарпатті під впливом Великої
Жовтне­вої соціалістичної революції, плідно вплинули на розвиток культури. До кінця існування Чехословацької республіки в краї було відкрито понад 700 восьмирічних і початкових шкіл. Тут працювало також 15 горожанських (неповносередніх) шкіл, 5 гімназій, 2 учительські семінарії і 2 торговельні академії (середні спеціальні школи). Згідно з чехословацькою конституцією право на освіту мали всі громадяни країни незалежно від їх національної приналежності, віросповідання і майнового цензу. Проте реакційні правителі зробили все, щоб діти трудящих не мали доступу до освіти, а українська мова не стала на Закарпатті загальноприйнятою мовою в державних установах і мовою навчання. Досить сказати, що в 1927 році, наприк­лад, 36 проц. дітей селян та робітників краю залишилося поза школою, а неписьменність населення становила 51,67 процента.
Розпалюючи т. зв. «мовну боротьбу» між «автохтонами», «українофілами» і «русофілами», імперіалістична чеська буржуазія проводила на Закарпатті політику примусової чехізації українського населення. За рішенням найвищого адміністра­тивного суду Чехословаччини від 28 червня 1925 року українську мову було ви­знано «чужою» для українського населення Закарпаття. У зв'язку з цим поступово
закривались «руські» школи і на їх місці з'являлися чеські. В 1931/1932 навчальному році кожна третя початкова школа була чеською, а з горожанських - кожна
друга. З приводу цього ще в 1927 році «Карпатська правда»
1935 році. писала, що «національний шовінізм чеської буржуазії стає
гідним наслідником мадьярського. Буржуазне освободжеиня
з мадьярського ярма стає в дійсності новим поневоленням.
Мадьярського жандарма змінив чеський, мадьяризацію - чехизація».
В 20-30-х pp. на Закарпатті виходило понад 80 газет і журналів. Переважна більшість їх були органами буржуазних партій, але й ті, що прикривалися лозунгом «безпартійності», насправді захищали інтереси правлячих кіл. Буржуазні власті не шкодували грошей на жовту пресу.
Справжнім виразником дум і прагнень трудящих мас була лише комуністична преса. Де, зокрема, «Карпатська правда», «Мункаш уйшаг» (1920-1938 pp.) - органи крайкому КПЧ, «Голос життя» (1929-1938 рр.) - орган керованої комуністами Спілки працюючого селянства, комсомольська газета «Працююча молодь» (1926-1933 pp.), орган Червоних профспілок «Карпатський пролетар» та інші. В 30-х роках виходив літературно-публіцистичний додаток до «Карпатської правди» - «Прилога „Карпатської правди". Крім того, майже щороку видавалися «Календарі «Карпатської правди», які за обсягом і змістом нагадували літературно-художні альманахи. Комуністична преса популяризувала на Закарпатті ідеї Великого Жовтня, успіхи соціалістичного будівництва на Радянській Україні, нещадно викривала реакційну політику буржуазного чехословацького уряду, розвінчува­ла експлуататорів усіх мастей.
Прогресивну роль у розвитку культури та літератури на Закарпатті відігравав журнал «Наша земля» (1927-1929 pp.). Перебуваючи під виливом крайової організації КПЧ, він широко знайомив трудящих Закарпаття з успіхами економічного і культурного будівництва на Радянській Україні, з творами української класичної і радянської літератури, охоче залучав до співпраці прогресивних письменників краю. Не випадково буржуазний уряд у 1929 році заборо­нна видання цього журналу.
З 1923 по 1937 рік закарпатський український письменник і педагог О. Маркуш па власні кошти видавав у Тячеві журнал «Наш рідний край». Журнал був призна­чений для дітей і знайомив своїх юних читачів з природою, населенням і культурою Закарпаття. У ньому друкувалися також фольклорні матеріали та вірші молодих поетів.
У 20-х роках на Закарпатті був відкритий перший в історії краю професійний театр. Його першим директором був видатний український актор і режисер Микола Садовський, який у 1920-1925 роках перебував на Закарпатті. Протягом 10-річного існування театр показав багато вистав творів класиків української, російської і зарубіжної драматургії, відігравши значну роль у культурному житті краю. Однак діяльність його не подобалася чеським колонізаторам, уряд відмовився фінатісувати театр, і в 1930 році він припинив свою роботу.
Значних успіхів на Закарпатті досягло образотворче мистецтво. Незважаючи па то, що на Заході в цей час панували декадентські течії, закарпатські художники створили свою місцеву школу живопису, яка продовжувала кращі реалістичні тра­диції світового мистецтва. Тут працювали такі чудові майстри пензля, як нинішній член-кореспондент Академії мистецтв СРСР Й. Бокшай, А. Ердолі, Е. Грабовський, Манайло та ряд інших, чия творчість уже в ті часи була відомою далеко за ме­жами краю.



Cучасна карта - Закарпатська область