Якщо ви помітили помилку в тексті, будь ласка виділить її мишею і натисніть CTRL+ENTER Також ми будемо дуже вдячні Вам за підтримку нашого проекту і його додавання в будь-яку популярну соціальну мережу, представлену нижче
Код для вставки нашого посилання на сайт або блог можна узяти ТУТ
Пошук від


Закарпатська область

українців, їх нечуваного соці­ального і національного гноблення, висловлювався енергійний протест проти утиску і визиску трудящих.
Важке становище трудящих, жорстокий соціальний і національний гніт
дедалі загострювали класові суперечності в містах і селах Закарпаття. Робітники й селяни все активніше виступали на боротьбу проти гнобителів. Сюди почали проникати більшовицькі ідеї, про що свідчили також знайдені в Мукачевому примірники газет «Искра» і «Правда». В 1890-х роках в Ужгороді, Береговому, Мукачевому, Солотвині створювалися місцеві соціал-демократичні групи та профспілкові організації. Вони очолили боротьбу трудящих за поліпшення життєвих умов та політичні права. На кінець XIX і початок XX століття припадають перші страйки на Закарпатті. Страйкували будівельники й меблевики Ужгорода, муляри села Паланки і перед­містя Мукачевого, робітники залізниці Великий Березний- Ужоцький перевал. У 1899 році на Закарпатті було проведено першу маївку. В наступних роках у Першотравневі дні в містах проводилися мітинги робітників з участю селян навколиш­ніх сіл.
Перша російська революція позитивно вплинула на розгортання революцій­ного визвольного руху на Закарпатті. В 1905-1906 роках тут прокотилася хвиля політичних виступів трудящих. Страйкували ужгородські столяри, робітники фірми «Бантлін», солотвинські шахтарі. В 1906 році трудящі Ужгорода, Мукаче­вого та Берегового відзначали 1 Травня.
Боротьба робітників продовжувалась і далі. В 1908 році в селі Довгому відбувся страйк 400 лісорубів, які домоглися збільшення зарплати на 50 філерів. В 1910 році страйкували ужгородські друкарі, в 1911 році мукачівські бондарі, свалявські робітники, солотвинські шахтарі.
Не згасла боротьба і трудового селянства. Ще з більшим гнівом воно виступало проти ненависної комасації, відстоювало свої права на землю. За організований опір, вчинений солдатам і жандармерії в 1909 році, 219 хустських селян було зааре­штовано. Загострення визвольної боротьби на Закарпатті сприяло піднесенню політичної свідомості трудящих мас.
Важливою політичною формою боротьби селян під впливом робітників були виступи під час виборів до угорського парламенту, комітатських і сільських пред­ставництв. Селяни бойкотували вибори старост - ставлеників властей і в противагу їм висували своїх кандидатів. У 1906 році цей рух у Білках, Заріччі, Прикордон­ному та інших селах набрав такого розмаху, що на його придушення власті, крім жандармерії і поліцаїв, вимушені були широко використовувати військові загони.
В другій половині XIX століття продовжувався розвиток культури. Цей процес тут мав свій специфічний характер. В середовищі закарпатської інтелігенції намітилось дві течії. Одна з них стояла на прогресивних позиціях, виступала проти денаціоналізації, домагалась поширення народної освіти, пропагувала передову українську і російську літературу. До цієї течії належали кращі представники
інтелігенції О. В. Духнович, О. І. Павлович, І. А. Сіль­вай, В. Ф. Кімак, І. І. Раковський та інші. Але соціаль­ний стан - належність до духівницького чину більшості з них - у значній мірі обмежував їхню культурно-освіт­ню діяльність. Вони стояли осторонь революційної бо­ротьби мас, не могли пов'язати свою діяльність з корін­ними питаннями суспільного розвитку Закарпаття. Од­нак певний культурний вплив вони зробили.
До найпомітніших фігур національно-визвольного руху та літературного процесу Закарпаття XIX століття належав О. В. Духнович (1803-1865 pp.). У своїх тво­рах він показав тяжке життя верховинського населен­ня, висвітлив боротьбу проти шовіністичної політики австро-угорських урядових кіл, засуджував ренегатство, низькопоклонство перед властями значної частини міс­цевої клерикальної інтелігенції. Ці теми стали провідними і в усіх послідовників Духновича аж до кінця XIX століття. Його вірші «Я русин бил, єсмь і буду» та «Подкарпатські русини», в яких знайшла чітке відображення ідея боротьби проти денаціоналізації насе­лення Закарпаття, знаходили відгук у поезіях О. І. Пав­ловича, Ю. І. Ставровського-Попрадова, в оповіданнях А. Ф. Кралицького, в поезіях і повістях І. А. Сільвая, Є. А. Фенцика та ін. Ці письменники у своїх творах оспівують любов до рідного краю, пишаються своєю належністю до знедоленого «руського племені», нещадно таврують зрадників, для яких нічого в світі немае святого і які народ і рідну мову ладні сто раз продати. Звертаючи свої погляди на Схід, передові літератори XIX століття пропагували ідею єднання закарпатців з усім українським і російським народами.
Духнович і його послідовники видавали альманахи, місяцеслови, календарі, шкільні підручники. До культурно-освітньої діяльності Духнович залучав не тільки творчі сили Закарпаття, але й чеських та словацьких письменників, які жили на території українських земель Східно-Словацького краю. Серед них були Б. Носак, Б.-Т. Носак-Незабудов, Я. Моравчік, Я. Седлачек, В. Снетіна, П. Томасеков та інші. Вони прихильно ставилися до українських діячів, перекладали твори Духновича на словацьку мову, були носіями


Cучасна карта - Закарпатська область